Statut Klubu Strzelectwa Sportowego "STRZELEC" w Łodzi

Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Klub Strzelectwa Sportowego „Strzelec”, zwany dalej Klubem.
  2. Klub używa nazwy skróconej: KSS Strzelec – Łódź.

§ 2

  1. Terenem działania Klubu jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedziba Klubu znajduje się w Łodzi.

§ 3

  1. Klub działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 7
    kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn. zm.),
    ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tj. Dz. U. Z 2024 poz. 1488) oraz niniejszego
    statutu.
  2. Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ust. 4 i 7 ustawy o sporcie i podlega
    wpisowi do prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi ewidencji klubów sportowych
    działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia
    działalności gospodarczej, i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  3. Klub może być członkiem organizacji sportowych o podobnym profilu działania.

§ 4

Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz polskich związków
sportowych.

§ 5

Klub używa pieczęci ośmiobocznej z godłem Klubu i napisem KSS STRZELEC – Łódź

Rozdział 2
Cel i środki działania

§ 6

Celem Klubu jest:

  1. Propagowanie i upowszechnianie sportu wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych,
    ze szczególnym uwzględnieniem sportów: strzelectwa sportowego.
  2. Ochrona i promocja zdrowia poprzez sport.
  3. Propagowanie bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym poprzez
    sport.
  4. Planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu
    o możliwości obiektowe i sprzętowe.
  5. Prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie strzelectwa sportowego.
  6. Reprezentowanie, ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków
    Stowarzyszenia.
  7.  Prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej, w tym w szczególności
    popularyzowanie wśród społeczeństwa wiedzy na temat broni, militariów oraz historii
    oręża oraz działalności sportowej.
  8. Wspieranie członków Klubu w zakresie działalności sportowej związanej
    z szeroko rozumianym sportem strzeleckim.

§7

Klub realizuje swoje cele stosując następujące środki działania:

  1. Współdziałanie z organami samorządów terytorialnych i organami władz państwowych w
    celu zapewnienia członkom Klubu właściwych warunków do uprawiania sportu.
  2. Systematyczne doskonalenie umiejętności strzeleckich członków Klubu.
  3. Uczestniczenie w zawodach sportowych.
  4. Organizowanie szkolenia sportowego w sportach realizowanych w sekcjach sportowych
    Klubu:
    a/ pistolet
    b/ karabin
    c/ strzelba
    d/ broń kolekcjonerska
  5. Organizowanie zawodów i imprez sportowych.
  6. Udział w imprezach i zawodach sportowych organizowanych przez inne podmioty.
  7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez sport.
  8. Organizowanie obozów sportowych i wypoczynkowych dla członków i sympatyków Klubu.
  9. Popularyzacja wiedzy z zakresu kultury fizycznej i sportu.
  10. Promocję zdrowia.

§ 8

Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami placówek oświatowych,
związkami i klubami sportowymi, władzami samorządowymi.

§ 9

Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy swoich członków oraz pomocy
sympatyków.

Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 10

Członkowie Klubu dzielą się na:

  1. zwyczajnych
  2. wspierających
  3. honorowych.

§11

  1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby fizyczne, rekomendowane przez co najmniej
    jednego członka Klubu, zamieszkałe w kraju jak i za granicą, niezależnie od obywatelstwa,
    którzy złożą pisemną deklarację, i zostaną wpisani w rejestr członków Klubu na podstawie
    uchwały Zarządu.
  2. Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.

§ 12

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  1. Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z biernym i czynnym prawem wyborczym i
    prawem do głosowania po ukończeniu 16 roku życia, z tym że
    w składzie Zarządu Klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do
    czynności prawnych (ukończyły 18 lat).
  2. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
  3. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub lub inne
    organizacje i instytucje.
  4. Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
  5. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§ 13

  1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną
    przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno – finansową dla Klubu.
  2. Członkowie wspierający mają prawo do:
    a. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Członków
    (Walnych Zebraniach Delegatów) z głosem doradczym.
    b. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
    c. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd.

§ 14

  1. Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne niezależnie od obywatelstwa szczególnie zasłużone dla rozwoju Klubu.
  2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków Klubu na wniosek Zarządu.
  3. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
  4. Członkowie honorowi mogą uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków (WalnychZebraniach Delegatów) z głosem doradczym.

§ 15

Do obowiązków członków należy:

  1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
  2. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
  3. Godne reprezentowanie barw Klubu.
  4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów), za wyjątkiem członków wspierających i honorowych.

§ 16

  1. Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
    1) dobrowolne wystąpienie z Klubu zgłoszone na piśmie do Zarządu;
    2) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
    a) umyślnego naruszenia postanowień statutu, lub uchwał władz Klubu,
    b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 12 miesięcy,
    c) nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek członkowskich za okres
    12 miesięcy,
    d) działania na szkodę Klubu;
    3) utratę pełnej zdolności do czynności prawnych lub pozbawienie członka praw publicznych;
    4) zmianę barw klubowych przez zawodnika na podstawie obowiązujących przepisów ustaw oraz
    przepisów polskich związków sportowych;
    5) rozwiązanie się Klubu;
  2. Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków Klubu, przysługuje stronie
    odwołanie do Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), w terminie
    30 dni od daty doręczenia skreślonemu członkowi uchwały wraz z uzasadnieniem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu. Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie na
    najbliższych obradach a uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

Rozdział 4
Władze Klubu

§ 17

  1. Organami Klubu są:
    1) Walne Zebranie Członków lub Walne Zebranie Delegatów,
    2) Zarząd Klubu,
    3) Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lata.
  3. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów),
  4. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

§ 18

  1. Walne Zebranie Członków najwyższą władzą Klubu z tym zastrzeżeniem, iż w przypadku, gdy liczba członków Klubu uprawnionych do głosownia przekroczy 100 osób, Walne Zebranie Członków może zostać zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów.
  2. W Walnym Zebraniu Delegatów biorą udział Delegaci wybrani w głosowaniu tajnym lub jawnym przez członków Klubu na zebraniach poszczególnych sekcji spośród członków Klubu uprawnionych do głosowania.
  3.  Liczbę delegatów ustala się według następującego klucza:
    a) czterech delegatów na każdą rozpoczynającą się „dwudziestkę” członków Klubu uprawnionych do głosowania.
    b) wybór delegatów musi odbyć się minimum 30 dni przed Walnym Zebraniem Delegatów,
  4. Delegaci wybrani w sposób wyżej określony zachowują powierzony im mandat przez okres nie dłuższy niż pięcioletnia kadencja władz Klubu.
  5. Jeżeli w okresie poprzedzającym Walne Zebranie Delegatów nastąpiło zmniejszenie liczby delegatów, wówczas przeprowadza się wybory uzupełniające do limitu liczby delegatów przyjętej przez Zarząd na Walne Zebranie Delegatów.
  6. Każdy delegat ma jeden głos.
  7. Każdy delegat ma prawo upoważnić innego członka Klubu do reprezentowania go na Walnym Zebraniu Delegatów.
  8. Członkowie władz Klubu niebędący delegatami i zaproszeni goście mogą brać udział w Walnym Zebraniu Delegatów jedynie z głosem doradczym.
    1. Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
    2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków (Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd raz na 5 lat zgodnie z terminem upływającej kadencji organów Klubu.
    3. Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków (Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
    4. Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd:
    1) z własnej inicjatywy,
    2) na wniosekKomisji Rewizyjnej,
    3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
    5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów) odbywa się nie później niż 30 dni od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
    6. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) Zarząd zawiadamia członków, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.

§ 19

  1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) należy:
    1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
    2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań merytorycznych i finansowych Zarządu oraz sprawozdań Komisji Rewizyjnej zawierających ocenę pracy Zarządu,
    3) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu,
    4) wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz Delegatów na Walne Zjazdy Polskich i Regionalnych Związków Sportowych,
    5) uchwalanie zmian w statucie i jednolitego tekstu lub nowego statutu Klubu,
    6) zatwierdzanie regulaminów pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz regulaminów nagród i kar,
    7) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich oraz rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów),
    8) powoływanie w drodze uchwały pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu oraz do reprezentowania Klubu w sporach z tymi podmiotami.
  2. Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 50% członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
  3. W Walnym Zebraniu Członków (Walnym Zebraniu Delegatów) mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 20

  1. Zarząd składa się od 4 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów), którzy spośród siebie wybierają prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
    O liczbie członków Zarządu na każdą kadencję decyduje uchwałą Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).
  2.  Zebranie Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz na 3 miesiące.
  3. Do ważności uchwał Zarządu konieczna jest obecność, co najmniej 1⁄2 liczby członków Zarządu, w tym prezesa, sekretarza (lub wiceprezesa).
  4. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują prezesowi działającemu wspólnie z sekretarzem lub wiceprezesem.
  5. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów głos decydujący ma przewodniczący zebrania Zarządu.
  6. Zarząd Klubu działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
  7. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, a także zwrot uzasadnionych kosztów.
  8. W umowach między Klubem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Klub reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).

§21

Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków (Walnymi Zebraniami Delegatów), a w szczególności:

  1. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
  2. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).
  3. Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych.
  4. Przyjmowanie członków i skreślanie z listy członków Klubu.
  5. Sporządzanie na Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) wniosków o nadanie godności członka honorowego Klubu,
  6. Powoływanie sekcji sportowych w Klubie.
  7. Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  8. Sporządzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Klubu.
  9. Zwoływanie Walnych Zebrań Członków (Walnych Zebrań Delegatów).
  10. Uchwalanie Regulaminu pracy Zarządu.

§22

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
  3. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
  4. Do ważności uchwał Komisji Rewizyjnej konieczna jest obecność, co najmniej 2 członków Komisji, w tym przewodniczącego lub sekretarza. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są większością 2/3 głosów w obecności wszystkich 3 członków. W przypadku równej liczby głosów decydujący głos ma przewodniczący zebrania Komisji Rewizyjnej.
  5. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o uchwalony Regulamin pracy, zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
  6. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
  7. Członkowi Komisji Rewizyjnej nie mogą pobierać jakiegokolwiek wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, z wyjątkiem zwrotu uzasadnionych kosztów.
  8. Komisja Rewizyjna jest uprawniona do zawierania umów z członkami Zarządu oraz do reprezentowania Klubu w sporach z tymi podmiotami, jeżeli Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) nie ustanowi pełnomocnika, o którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 8 niniejszego statutu.
  9. Komisja Rewizyjna na podstawie podjętej uchwały wyznacza jednego ze swoich członków do wykonywania czynności, określonych w ust. 8.
  10. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
    1) przeprowadzenie okresowych kontroli, co najmniej raz w roku, działalności statutowej i finansowej Klubu,
    2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
    3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków (Walnym Zebraniu Delegatów) oraz stawianie wniosku o udzielanie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi,
    4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działalności Klubu,
    5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
    6) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków (Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Delegatów) w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
    7) zwołanie Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem.

§ 23

  1. W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków zwyczajnych posiadających prawo wyborcze. Liczba osób dokooptowanych, nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
  2. Dokooptowani członkowie Zarządu muszą być zatwierdzani przez najbliższe Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów). W przypadku nie zatwierdzenia dokooptowanych członków, powinny być przeprowadzone wybory uzupełniające.
  3. W przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w liczbie powyżej 1/3 pochodzących z wyboru Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów) przeprowadza wybory uzupełniające.

§24

  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa Zarząd, zgodnie z przyjętymi kryteriami.
  3. W przypadku naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu przez członka Zarządowi przysługuje, zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów), prawo wymierzania następujących kar:
    1) upomnienia;
    2) nagany;
    3) zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy, polegające na pozbawieniu uprawnień statutowych, w szczególności prawa do udziału w rozgrywkach sportowych i działalności statutowej Klubu;
    4) skreślenie z listy członków Klubu.
  4. Od uchwały Zarządu o ukaraniu członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu. Uchwała Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) o ukaraniu jest ostateczna.

Rozdział 5
Majątek i fundusze Klubu

§25

  1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
  2. Na fundusze składają się:
    a) składki członkowskie, wpisowe,
    b) dotacje,
    c) darowizny, zapisy, spadki,
    d) dochody z majątku Klubu,
    e) dochody z własnej działalności Klubu,
    f) inne źródła przewidziane obowiązującymi normami prawnymi w Polsce i Unii Europejskiej dla tego rodzaju prowadzonej aktywności społecznej.

§26

  1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
  2. Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy 2 członków Zarządu Klubu łącznie, lub samodzielny podpis Prezesa Klubu.
  3. Do składania oświadczeń woli w zakresie bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem Klubu nie rodzących skutków finansowych dla Klubu wymagany jest samodzielny podpis jednego członka Zarządu.

Rozdział 6
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu

§ 27

Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania (Walnego Zebrania Delegatów)
podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania.

§ 28

  1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.

§ 29

W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz Klubu, podejmowanie uchwał należy do
Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).

Niniejszy statut został uchwalony w dniu 14 października 2024 r. na Walnym Zebraniu Członków
Klubu sportowego pn. Klub Strzelectwa Sportowego „Strzelec”.

dotacje2024_logo
projekt sfinansowano z funduszy Województwa Łódzkiego
Scroll to Top