
Statut Klubu Strzelectwa Sportowego "STRZELEC" w Łodzi
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Klub Strzelectwa Sportowego „Strzelec”, zwany dalej Klubem.
- Klub używa nazwy skróconej: KSS Strzelec – Łódź.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedziba Klubu znajduje się w Łodzi.
§ 3
- Klub działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 7
kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn. zm.),
ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tj. Dz. U. Z 2024 poz. 1488) oraz niniejszego
statutu. - Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ust. 4 i 7 ustawy o sporcie i podlega
wpisowi do prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi ewidencji klubów sportowych
działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia
działalności gospodarczej, i z tego tytułu posiada osobowość prawną. - Klub może być członkiem organizacji sportowych o podobnym profilu działania.
§ 4
Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz polskich związków
sportowych.
§ 5
Klub używa pieczęci ośmiobocznej z godłem Klubu i napisem KSS STRZELEC – Łódź
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Propagowanie i upowszechnianie sportu wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych,
ze szczególnym uwzględnieniem sportów: strzelectwa sportowego. - Ochrona i promocja zdrowia poprzez sport.
- Propagowanie bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym poprzez
sport. - Planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu
o możliwości obiektowe i sprzętowe. - Prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie strzelectwa sportowego.
- Reprezentowanie, ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków
Stowarzyszenia. - Prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej, w tym w szczególności
popularyzowanie wśród społeczeństwa wiedzy na temat broni, militariów oraz historii
oręża oraz działalności sportowej. - Wspieranie członków Klubu w zakresie działalności sportowej związanej
z szeroko rozumianym sportem strzeleckim.
§7
Klub realizuje swoje cele stosując następujące środki działania:
- Współdziałanie z organami samorządów terytorialnych i organami władz państwowych w
celu zapewnienia członkom Klubu właściwych warunków do uprawiania sportu. - Systematyczne doskonalenie umiejętności strzeleckich członków Klubu.
- Uczestniczenie w zawodach sportowych.
- Organizowanie szkolenia sportowego w sportach realizowanych w sekcjach sportowych
Klubu:
a/ pistolet
b/ karabin
c/ strzelba
d/ broń kolekcjonerska - Organizowanie zawodów i imprez sportowych.
- Udział w imprezach i zawodach sportowych organizowanych przez inne podmioty.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez sport.
- Organizowanie obozów sportowych i wypoczynkowych dla członków i sympatyków Klubu.
- Popularyzacja wiedzy z zakresu kultury fizycznej i sportu.
- Promocję zdrowia.
§ 8
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami placówek oświatowych,
związkami i klubami sportowymi, władzami samorządowymi.
§ 9
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy swoich członków oraz pomocy
sympatyków.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych.
§11
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby fizyczne, rekomendowane przez co najmniej
jednego członka Klubu, zamieszkałe w kraju jak i za granicą, niezależnie od obywatelstwa,
którzy złożą pisemną deklarację, i zostaną wpisani w rejestr członków Klubu na podstawie
uchwały Zarządu. - Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z biernym i czynnym prawem wyborczym i
prawem do głosowania po ukończeniu 16 roku życia, z tym że
w składzie Zarządu Klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do
czynności prawnych (ukończyły 18 lat). - Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
- Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub lub inne
organizacje i instytucje. - Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 13
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną
przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno – finansową dla Klubu. - Członkowie wspierający mają prawo do:
a. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Członków
(Walnych Zebraniach Delegatów) z głosem doradczym.
b. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
c. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd.
§ 14
- Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne niezależnie od obywatelstwa szczególnie zasłużone dla rozwoju Klubu.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków Klubu na wniosek Zarządu.
- Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
- Członkowie honorowi mogą uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków (WalnychZebraniach Delegatów) z głosem doradczym.
§ 15
Do obowiązków członków należy:
- Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Godne reprezentowanie barw Klubu.
- Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów), za wyjątkiem członków wspierających i honorowych.
§ 16
- Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
1) dobrowolne wystąpienie z Klubu zgłoszone na piśmie do Zarządu;
2) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a) umyślnego naruszenia postanowień statutu, lub uchwał władz Klubu,
b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 12 miesięcy,
c) nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek członkowskich za okres
12 miesięcy,
d) działania na szkodę Klubu;
3) utratę pełnej zdolności do czynności prawnych lub pozbawienie członka praw publicznych;
4) zmianę barw klubowych przez zawodnika na podstawie obowiązujących przepisów ustaw oraz
przepisów polskich związków sportowych;
5) rozwiązanie się Klubu; - Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków Klubu, przysługuje stronie
odwołanie do Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), w terminie
30 dni od daty doręczenia skreślonemu członkowi uchwały wraz z uzasadnieniem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu. Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie na
najbliższych obradach a uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 17
- Organami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków lub Walne Zebranie Delegatów,
2) Zarząd Klubu,
3) Komisja Rewizyjna. - Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lata.
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów),
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 18
- Walne Zebranie Członków najwyższą władzą Klubu z tym zastrzeżeniem, iż w przypadku, gdy liczba członków Klubu uprawnionych do głosownia przekroczy 100 osób, Walne Zebranie Członków może zostać zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów.
- W Walnym Zebraniu Delegatów biorą udział Delegaci wybrani w głosowaniu tajnym lub jawnym przez członków Klubu na zebraniach poszczególnych sekcji spośród członków Klubu uprawnionych do głosowania.
- Liczbę delegatów ustala się według następującego klucza:
a) czterech delegatów na każdą rozpoczynającą się „dwudziestkę” członków Klubu uprawnionych do głosowania.
b) wybór delegatów musi odbyć się minimum 30 dni przed Walnym Zebraniem Delegatów, - Delegaci wybrani w sposób wyżej określony zachowują powierzony im mandat przez okres nie dłuższy niż pięcioletnia kadencja władz Klubu.
- Jeżeli w okresie poprzedzającym Walne Zebranie Delegatów nastąpiło zmniejszenie liczby delegatów, wówczas przeprowadza się wybory uzupełniające do limitu liczby delegatów przyjętej przez Zarząd na Walne Zebranie Delegatów.
- Każdy delegat ma jeden głos.
- Każdy delegat ma prawo upoważnić innego członka Klubu do reprezentowania go na Walnym Zebraniu Delegatów.
- Członkowie władz Klubu niebędący delegatami i zaproszeni goście mogą brać udział w Walnym Zebraniu Delegatów jedynie z głosem doradczym.
1. Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków (Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd raz na 5 lat zgodnie z terminem upływającej kadencji organów Klubu.
3. Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków (Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
4. Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) zwoływane jest przez Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosekKomisji Rewizyjnej,
3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów) odbywa się nie później niż 30 dni od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
6. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) Zarząd zawiadamia członków, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
§ 19
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) należy:
1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań merytorycznych i finansowych Zarządu oraz sprawozdań Komisji Rewizyjnej zawierających ocenę pracy Zarządu,
3) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu,
4) wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz Delegatów na Walne Zjazdy Polskich i Regionalnych Związków Sportowych,
5) uchwalanie zmian w statucie i jednolitego tekstu lub nowego statutu Klubu,
6) zatwierdzanie regulaminów pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz regulaminów nagród i kar,
7) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich oraz rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów),
8) powoływanie w drodze uchwały pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu oraz do reprezentowania Klubu w sporach z tymi podmiotami. - Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 50% członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Członków (Walnym Zebraniu Delegatów) mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 20
- Zarząd składa się od 4 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów), którzy spośród siebie wybierają prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
O liczbie członków Zarządu na każdą kadencję decyduje uchwałą Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów). - Zebranie Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz na 3 miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu konieczna jest obecność, co najmniej 1⁄2 liczby członków Zarządu, w tym prezesa, sekretarza (lub wiceprezesa).
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują prezesowi działającemu wspólnie z sekretarzem lub wiceprezesem.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów głos decydujący ma przewodniczący zebrania Zarządu.
- Zarząd Klubu działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, a także zwrot uzasadnionych kosztów.
- W umowach między Klubem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Klub reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).
§21
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków (Walnymi Zebraniami Delegatów), a w szczególności:
- Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).
- Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych.
- Przyjmowanie członków i skreślanie z listy członków Klubu.
- Sporządzanie na Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) wniosków o nadanie godności członka honorowego Klubu,
- Powoływanie sekcji sportowych w Klubie.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Sporządzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Klubu.
- Zwoływanie Walnych Zebrań Członków (Walnych Zebrań Delegatów).
- Uchwalanie Regulaminu pracy Zarządu.
§22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
- Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do ważności uchwał Komisji Rewizyjnej konieczna jest obecność, co najmniej 2 członków Komisji, w tym przewodniczącego lub sekretarza. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są większością 2/3 głosów w obecności wszystkich 3 członków. W przypadku równej liczby głosów decydujący głos ma przewodniczący zebrania Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o uchwalony Regulamin pracy, zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów).
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
- Członkowi Komisji Rewizyjnej nie mogą pobierać jakiegokolwiek wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, z wyjątkiem zwrotu uzasadnionych kosztów.
- Komisja Rewizyjna jest uprawniona do zawierania umów z członkami Zarządu oraz do reprezentowania Klubu w sporach z tymi podmiotami, jeżeli Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów) nie ustanowi pełnomocnika, o którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 8 niniejszego statutu.
- Komisja Rewizyjna na podstawie podjętej uchwały wyznacza jednego ze swoich członków do wykonywania czynności, określonych w ust. 8.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzenie okresowych kontroli, co najmniej raz w roku, działalności statutowej i finansowej Klubu,
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków (Walnym Zebraniu Delegatów) oraz stawianie wniosku o udzielanie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi,
4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działalności Klubu,
5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
6) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków (Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Delegatów) w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
7) zwołanie Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów), w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem.
§ 23
- W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków zwyczajnych posiadających prawo wyborcze. Liczba osób dokooptowanych, nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
- Dokooptowani członkowie Zarządu muszą być zatwierdzani przez najbliższe Walne Zebranie Członków (Walne Zebranie Delegatów). W przypadku nie zatwierdzenia dokooptowanych członków, powinny być przeprowadzone wybory uzupełniające.
- W przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w liczbie powyżej 1/3 pochodzących z wyboru Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów) przeprowadza wybory uzupełniające.
§24
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa Zarząd, zgodnie z przyjętymi kryteriami.
- W przypadku naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu przez członka Zarządowi przysługuje, zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków (Walnego Zebrania Delegatów), prawo wymierzania następujących kar:
1) upomnienia;
2) nagany;
3) zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy, polegające na pozbawieniu uprawnień statutowych, w szczególności prawa do udziału w rozgrywkach sportowych i działalności statutowej Klubu;
4) skreślenie z listy członków Klubu. - Od uchwały Zarządu o ukaraniu członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu. Uchwała Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 5
Majątek i fundusze Klubu
§25
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze składają się:
a) składki członkowskie, wpisowe,
b) dotacje,
c) darowizny, zapisy, spadki,
d) dochody z majątku Klubu,
e) dochody z własnej działalności Klubu,
f) inne źródła przewidziane obowiązującymi normami prawnymi w Polsce i Unii Europejskiej dla tego rodzaju prowadzonej aktywności społecznej.
§26
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
- Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy 2 członków Zarządu Klubu łącznie, lub samodzielny podpis Prezesa Klubu.
- Do składania oświadczeń woli w zakresie bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem Klubu nie rodzących skutków finansowych dla Klubu wymagany jest samodzielny podpis jednego członka Zarządu.
Rozdział 6
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 27
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania (Walnego Zebrania Delegatów)
podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania.
§ 28
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów) podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.
§ 29
W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz Klubu, podejmowanie uchwał należy do
Walnego Zebrania Członków (Walnego Zebrania Delegatów).
Niniejszy statut został uchwalony w dniu 14 października 2024 r. na Walnym Zebraniu Członków
Klubu sportowego pn. Klub Strzelectwa Sportowego „Strzelec”.
